غلامحسین امیرخانی در اختتامیه جشنواره خوشنویس قلم:
مرجعیت هنر خوشنویسی را از امارات و ترکیه به ایران بازگردانیم

خبرگزاری فارس: غلامحسین امیرخانی هنرمند خوشنویس در مراسم اختتامیه دومین جشنواره خوشنویسی قلم در سخنانی نسبت به ضرورت تحقیق و پژوهش در هنر خوشنویسی و بازگرداندن مرجعیت این هنر از امارات و ترکیه به ایران تأکید کرد.

خبرگزاری فارس: مرجعیت هنر خوشنویسی را از امارات و ترکیه به ایران بازگردانیم
گزارش تصویری مرتبط
-------------------------------

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، غلامحسین  Figs امیرخانی در مراسم دومین جشنواره خوشنویسی قلم در سخنانی هنر خوشنویسی را مربوط به سرزمین ایران دانست و گفت: این هنر حدود 5 هزار سال قدمت دارد و بعد از اسلام در ایران شکوفا و گسترده شد اما در اکتشافات اخیر جیرفت مشخص شد که قدمت این هنر صد سال عقب‌تر است.

 وی افزود: در تاریخ هنر خوشنویسی آمده است که ابن مقله شیرازی حدود 1200 سال پیش مخترع 6 خط مختلف بود که در طول این دوران مرتب تکرار شده است اما هیچ گاه درباره این هنر تحقیق و پژوهش صورت نگرفته است. به طور مثال همه ما به تجربه می‌دانیم که برای پالایش یک کلمه و زیباتر کردن حشو و زواید از آن حدود 100 سال زمان لازم است پس چگونه یک نفر به تنهایی توانسته 6 خط مختلف را اختراع کند،‌به گمان من برای تشویق و تحبیب هنر خوشنویسی این موضوع مطرح شده است.

وی تأکید کرد: عدم تحقیق و پژوهش در زمینه هنر خوشنویسی ضعفی است که تاکنون در این گنجینه گرانبها داشته‌ایم.

امیرخانی در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت همراهی ورزش و سلامتی با هنر و هنرمند اشاره کرد وگفت: همه استادان بزرگ هنر ما در سال‌هایی که باید بهترین بازده هنری را داشته باشند یعنی در حدود دهه 50 و 60 زندگی خود،‌از پا می‌افتند و توانایی‌هایشان افت می‌کند و این به دلیل مرسوم نبودن ورزش در میان این هنرمندان است.

امیرخانی نقطه عطف تجلی ملت‌ها را در فرهنگ و هنرشان دانست وگفت: در سال‌های اخیر مرجعیت هنر خوشنویس به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه داده شده است،‌ در حالی که در امارات به فکر ساختن تاریخ هنری برای خود هستند تا به داشته‌های نفتی و ثروت‌های مادی خود اضافه کنند و در ترکیه نیز جشنواره‌های معتبر و بزرگی در زمینه خوشنویسی برگزار می‌کنند،‌ این در حالی است که محور و ستون این برنامه‌های خارجی نیز استادان طراز اول ایرانی هستند،‌بنابراین پیشنهاد می‌کنم مطالعه عمیقی صورت گیرد و با حمایت هنرمندان و استادان خوشنویس کشورمان،‌ روی این هنر سرمایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم مرجعیت این هنر ایرانی را به جایگاه شایسته آن در ایران بازگردانیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد انجمن خوشنویسان ایران اشاره کرد و گفت: انجمن تشکیلاتی 63 ساله است که استعدادهای جوان را به کار گرفت و بستری شد برای رشد و شکوفایی هنر خوشنویسی به طوری که اکنون بیش از صد هنرمند طراز اول خوشنویسی در خطوط رایج داریم که این سرمایه بی‌نظیری برای ایران ماست.

مدیرعامل انجمن خوشنویسان ایران افزود: انجمن سیاست فرصت برابر را پیش روی همه علاقه مندان به هنر خوشنویسی قرار داده است و در تمام ایران شعبه‌های این انجمن دایر است و همه هنرمندان شهرستانی می‌توانند از این فرصت برابر استفاده کنند همان طور که اکنون بیشترین استادان طراز اول خوشنویس ما شهرستانی هستند.

وی انتشارات انجمن خوشنویسان را نیز در ارتقاء اطلاعات علاقه مندان به این هنر مثمر ثمر دانست و گفت: انجمن در سایه انتشارات ممتاز خود توانسته است از میرعلی هروی در دوره تیموری تا میرعماد و هنرمندان بعد از او در دوره قاجار و همچنین دوره معاصر را در قالب کتاب، جزوه و ... در اختیار علاقه‌مندان به خود قرار دهد.